fbpx
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages

U  tekstu  „L’Intrus“  (2000)  Žan-Lik  Nansi  (Jean-Luc  Nancy)  započinje  ispovest  tela,  koje  se  suočava  sa  radikalnom  (dvostrukom)  stranošću  jednog organa,  naime,  „srca“.  Nansi  se  u  mnogim  svojim  tekstovima  bavio  pitanjem srca  i  njegove  konačne  neuhvatljivosti  u  jeziku  i  mišljenju.  Deset  godina  pre nastanka ovog teksta-tela, Nansi je  podvrgnut kompleksnoj operaciji transplantacije srca i nepodnošljivim posledicama imunoloških reakcija na „strano telo“, na  stranca  kao  takvog,  kao  i  čitavom  farmakopoetičkom  preoblikovanju  (možda čak  i  zamenjivanju,  ili  čak  i  prenameni)  vlastitog  tela.  Budući  da  je  naslov  ovog tela-eseja  „Uljez“,  Nansi  insistira  na  tome  da  stranac  nužno  mora  ostati  uljezom, nametnikom,  onim  koji  upada  i  uznemirava.  Pored  toga,  stranac  nikada  nije tek  pristigao,  dospeo  nego  je  ono  uvek  dolazeće,  ono  što  istrajno  pristiže:  „bez prava  ili  familijarnosti,  ne  prema  običaju,  biću,  već  upravo  suprotno  tome,  kao remećenje,  nevolja  usred  intimnosti“.  Neophodno  je  ipak skrenuti  pažnju  na  kontekst  presađivanja  srca  („možda  srca  crne  žene“),  koje se  na  ovom  mestu  razmatra  u  isti  mah  kao  uljez,  ali  i  kao  “poklon“,  odnosno kao  poklon  drugog  –  „tajna,  utvarna  složenost  ili  intimnost  između  drugog  i mene“.  Ova  relacija  koja  dočekuje  upad  stranca,  uljeza  i poklona,  omogućava  „nekomunikativno  u  komunikaciji“  i  izvesno  imunitarno drugo,  „nezamenjivo  drugo  koje  je  svejedno  zamenjeno“.  Na koji  način  Nansi  razmatra  stranost  koja  postaje  nešto  najličnije,  sasvim  unutarnje,  pripadajuće  ne  pripadajući  –  naime,  na  koji  način  stranac  dovodi  u  pitanje nepodnošljivost  stranosti  samog  „Ja“?  Identitet  je  na  ovom  mestu  nemislivog zapravo  izjednačen  sa  imunitetom:  „Naši  najživotniji  neprijatelji  nalaze  se  unutar  nas“  i,  na  određeni  način,  raspolažemo  sa  „dva  sistema,  dva  imunitarna  identiteta“.

Mirjana Stošić i Jelisaveta Blagojević, „Odnosi treće vrste: kriza, kritika i politika“ (http://www.anthroserbia.org/Journals/Article/2300?fbclid=IwAR3015_eCkdLcPiOHTNo2ZC1TlaC6PbFjKNXoRXX-FXxCmV1js22G5Io2EA)

photo credit: Jean-Luc Nancy, „Sleep Well“, Commissioned by the Art Museum at the University of Toronto for „Night of Ideas“, 2018.