
U novoj epizodi razgovaramo sa mladim novinarom, Petrom Alimpijevićem o tekstu koji je obeležio maj mesec portalu VOICE, pod nazivom “Novi Sad – prestonica kulture i grad kladionica”. Upravo je ovaj tekst i magazin Vreme prepoznao kao značajan, zbog čega su ga preneli u svom poslednjem majskom broju.
“U novom Zakonu o igrama na sreću se navodi da udaljenost kladionica od osnovnih i srednjih škola ne može biti manja od 200 metara. I zaista, kroz svoju analizu shvatio sam da je 200 metara zrak čist – ali je već na 500 metara opsada kladionica”, rekao je Petar Alipijević, novinar VOICE-a.
Kako i Petar napominje u prvoj rečenici teksta “Novi Sad – Evropske prestonica kulture i grad kladionica”, Novi Sad je Evropska prestonica kulture – međutim, kao grad sa tri pozorišta i osam kulturnih stanica, u prestonici kulture postoji više od 130 kladionica, a po rečima stručnjaka – broj maloletnika koji su zavisni od kocke raste iz godinu u godinu.
“Okej, Zakon se poštuje – na 200 metara od škola nema kladionica. Ipak – meni je taj Zakon apsurdan – jer ne vidim njegovu poentu i primenu. Ne žive deca samo na 200 metara od škole. To znači da učenik na velikom odmoru neće videti kladinicu, ali, šta – posle škole, na putu do kuće će da zaobiće kladionicu?”, rekao je on.
Prema istraživanju Petra Alimpijevića – Uprava za igre na sreću u 2021. godini na terotiriji Novog Sada nije zatekla ni jednog maloletnika u kladionicama. Međutim – problem je u tome što je Uprava za igre na sreću te godine imala samo jednu vanrednu inspekcijsku proveru.
“Onda se nameće logično pitanje: zbog čega samo jedna inspekcijska kontrola, ako mi imamo parametre koji pokazuju da su klinci sve više zavisni od kocke? To je opet neka vrsta apsurda: imamo problem, ali smo samo jednom izvršili kontrolu i tada nismo zatekli ni jednog maloletnika. Meni je to izuzetno banalno i tužno”, napomenuo je Alimpijević.
Petar Alimpijević je u VOICE podkastu ocenio da je zakon isključivo formalan, te da postoji samo kako bi se zadovoljili standardi – iako sve druge analize ukazuju da je Srbija u izuzetno nezavidnoj situaciji kada su u pitanju kladionice i zavisnost od kocke.
“Po mom mišljenju problem je i u marketingu. Mi nemamo odgovor institucija zbog čega i koliko se mladi kockaju, jer se institucije očigledno ne bave time. Međutim, možeš videti i na internetu i na televiziji da kladionice reklamiraju ljudi koji su uzori mladima”, rekao je Petar.
On je rekao da iako su veoma prisutne kampanje protiv alkohola i cigareta – da kampanja protiv kladionica nema, već da se u medijima najčešće mogu videti reklame gde glumci izlaze kao pobednici – iako je realnost drugačija.
“Akteri koji reklamiraju kladionice uvek izlaze iz njih sa velikim svotama novca kao pobednici – ali mi nemamo reklamu iz koje glumci izlaze iz kladionice kao gubitnici, što je mnogo jača i realnija poruka u Srbiji. On je pobednik, a Srbija ubedljivo gubi u ratu sa kladionicama”, zaključio je Petar Alimpijević.
Emisiju je pripremila Sanja Kosović.